
Органічне поєднання піднесеної музики Михайла Вербицького з
високопатріотичним змістом поезії Павла Чубинського якнайкраще резонувало із
волелюбними прагненнями українського народу. Твір «Ще не вмерла Україна», в
якому злилися найсокровенніші помисли представників Сходу і Заходу України,
невідворотно йшов шляхом всенародного визнання, з плином часу дедалі впевненіше
розширюючи простір свого духовного впливу.
Для чотириголосого чоловічого хору без супроводу «Ще не вмерла Україна»
була вперше опублікована у збірнику «Кобзар», що вийшов у Львові 1885 року під
редакцією близьких до Вербицького композиторів та музичних діячів А.Вахнянина
та П.Бажанського. Те, що твір сприймався сучасниками як своєрідний національний
символ, доводить і той факт, що упорядники збірки «Кобзар» вмістили його
чотириголосу розкладку для чоловічого хору у першому розділі, серед поширених в
Галичині пісень-гімнів «Мир вам, браття», «Щасть нам Боже».
Вперше пісню «Ще не вмерла Україна» почули в Перемишлі. Окремі згадки
про її виконання відносяться до 1863 року.
Більш широке оприлюднення і перший помітний громадський резонанс твору
пов’язані з театральним середовищем. Потужно, вільно, як пісня-гімн «Ще не
вмерла Україна» прозвучала під керівництвом А.Вахнянина як заключний номер
першого на західноукраїнських землях шевченківського концерту, влаштованого в
Перемишлі 26 лютого (10 березня) 1865 року на роковини смерті Кобзаря.
Популярність твору Вербицького постійно зростала, він швидко завоював
пріоритет у святкових патріотичних концертах, особливо шевченківських, набув
офіційно-репрезентативного значення. Вельми резонансним було виконання гімну
«Ще не вмерла Україна» під час поїздки хору «Боян» у 1891 році до Праги на відкриття
чеської Краєвої виставки. Він прозвучав у концерті, влаштованому у «Міщанській
Бесіді» на честь української делегації.
Михайло Вербицький
(1815-1870) – один із перших
українських професійних композиторів Галичини, фундатор Перемишльської композиторської
школи. Народився композитор в селі Явірник Руський (пол. Jawornik Ruski)
(Польща) і був хрещений в селищі Улюч (пол.Ulucz), де його батько служив
священиком у старовинній дерев'яній Вознесенській церкві. Коли хлопчикові
виповнилося 10 років його батько помер. Над Михайлом та його молодшим братом
Володиславом взяв опікунство далекий родич – перемишльський владика Іван
Снігурський, один із видних діячів Української греко-католицької церкви.
Спочатку вони разом з братом навчалися в гімназії, а після в ліцеї. У 1828 році
при Перемишльський кафедрі Іван Снігурський заснував хор, а після і музичну
школу, в якій і навчився співати Михайло. Уже на Великдень наступного 1829 року
цей хор дебютував у святковому богослужінні, де Михайло виступив як соліст. Побачивши
такий блискучий результат Іван Снігурський запрошує з Чехії кваліфікованого
диригента і композитора – Алоїза Нанко.
Саме у Нанко Михайло отримав системну музичну освіту, зокрема із композиції.
Важливе значення для формування майбутнього композитора мав репертуар хору, що
складався як із творів класичних композиторів – Йозефа Гайдна, Вольфганга
Амадея Моцарта, так і з музики українських композиторів – Дмитра Бортнянського,
Максима Березовського.
Згодом Михайло Вербицький вступає
до Львівської духовної семінарії, але заняття музикою не перериваються –
Вербицький керує хором семінарії, опановує гру на гітарі, яка супроводжує його
потім протягом всього життя. Численні твори, перекладені, або створені ним для
гітари, стали популярними у галицькому домашньому музикуванні. До нашого часу
збереглося створене ним «Поученіе Хітар» (укр. «Поученіє Хітарі»), яке стало
одним із перших подібних посібників в Україні. У другій половині сорокових
років дев'ятнадцятого століття Михайло Вербицький звертається до релігійної
музики – в цей період він пише повну Літургію для мішаного хору (1847р.), яка і
сьогодні звучить у багатьох церквах Західної України.
З-поміж духовних творів М.Вербицького виокремлюються такі хори:
урочистий «Іже херувими», ліричний «Єдин свят», величальний «Ангел вопіяше» та
ін. Біблійні тексти осмислені композитором у камерному ключі. Основою його
хорового письма була чітка акордова структура. У духовній музиці М.Вербицького
майже відсутні фольклорні мотиви. На відміну від інших його творів, у них відчутний
вплив західноєвропейських музичних традицій, а саме музики Д.Бортнянського.
М.Вербицький автор музично-сценічних композицій, що дістали назву
співо-гри: «Верховинці», «Школяр на мандрівці», «Підгоряни» та ін. До цих
театральних п’єс композитор писав увертюри, що стали першими зразками
української симфонічної музики в Галичині. Його хорова та інструментальна
музика була тісно пов’язана з галицькими народними піснями й танцями.
Одним із найвидатніших творів
Вербицького стає масштабна епічна інтерпретація «Заповіту» Тараса Шевченка.
Сьогодні музика Вербицького в Україні – це рідкість. Її практично
неможливо знайти в бібліотеках чи Інтернет-просторі, але найвідоміша «Ще не
вмерла Україна», створена композитором, немов відшліфована і очищена від непотрібних
нашарувань, прибрана в багаті оркестрові шати, понеслась на хвилях ефіру по
всьому світу, виконуючи свої функції Державного Гімну.
Гімн «Ще не вмерла України і
слава і воля» створений Павлом Чубинським та Михайлом Вербицьким, звучить
сьогодні могутньо й гордо – як символ невмирущої сили народу, котрий обрав шлях
свободи і незалежності.
Комментариев нет:
Отправить комментарий